Nachwuchsforschung im Bild

Wie lässt sich die eigene Forschung der breiten Öffentlichkeit gelungen vermitteln? In den zwei Wettbewerben „Meine Forschung in einem Bild“ und „Meine Forschung in einer Grafik“ stellten sich Nachwuchswissenschafter*innen der Universität Wien dieser Herausforderung. Die Gewinner*innen wurden am 29.06. im Rahmen der Arts&Science Veranstaltung bekannt gegeben.

Bereits zum siebten Mal veranstaltete die DLE Forschungsservice und Nachwuchsförderung den Fotowettbewerb und zum zweiten Mal den Infografikwettbewerb. Die Wettbewerbe richteten sich an Nachwuchswissenschafter*innen aller Disziplinen der Universität Wien, mit dem Ziel, diesen die Gelegenheit zu geben, ihre Arbeit bekannter zu machen und breitenwirksam zu präsentieren. Die Einreichungen der 10 Finalist*innen des Fotowettbewerbs sowie 5 ausgewählte Infografiken werden noch bis 15. Juli in einer öffentlich zugänglichen Ausstellung am Campus der Universität (Hof 1, Hauptallee) präsentiert. Am Ende des Ausstellungszeitraums wird ein Publikumspreis vergeben, über den die Besucher*innen via QR-Code auf den Postern abstimmen können.

Eröffnet wurde die Preisverleihung und Ausstellung vom Vizerektor für Digitalisierung und Wissenstransfer Ronald Maier.

Vizerektor Ronald Maier

Passend zum Titel der beiden Wettbewerbe präsentierte anschließend Oliver Hödl seine „Forschung in einem Sound“. Der Post-Doc an der Fakultät für Informatik hat das Instrument „Trombosonic“ entwickelt, ein gestengesteuerter Synthesizer der mittels Gesten und Atem bedient wird. Begleitet wurde er von Franz Löchinger (Doktorand an der Universität Wien) am Schlagzeug.

Gewinner*innen Fotowettbewerb 2021

Die zahlreichen Einreichungen beim Fotowettbewerb wurden in einer ersten Abstimmungsrunde von der Facebook-Community auf zehn Finalist*innen eingegrenzt. Aus diesen wurden von der Jury, bestehend aus Franz Kerschbaum (Professor für Astrophysik, Institut für Astrophysik, Universität Wien), Raphael Rosenberg (Professor für Mittlere und Neuere Kusntgeschichte, Institut für Kunstgeschichte, Universität Wien), Karin Liebhart (Senior Lecturer, Visual Studies in den Sozialwissenschaften, Universität Wien), Nora Kuch (Gewinnerin des Fotowettbewerbs 2020, Institut für Ägyptologie, Universität Wien) drei Gewinner*innen ausgewählt. Diese wurden von Jurymitglied Franz Kerschbaum bekannt gegeben. Der erste Preis ging an Manuel Pristner für sein Foto „Drug therapy and personal environment“. Den zweiten Platz machte Raffaelle Pagogna mit dem Foto „Windows of opportunities“ und auf Platz drei landete Lisa Lenz-Ayoub mit dem Foto „Grenzwertig“.

1. Platz: „Drug therapy and personal environment“ von Manuel Pristner, Institut für Lebensmittelchemie & Toxikologie an der Fakultät für Chemie

 

Over a life time humans are exposed to up to hundred thousand different chemical compounds depending on their lifestyle and environment. This includes chemicals like pesticides, environmental pollutants, food additives and plasticizers. The entirety of these personal exposures is called the exposome and is nowadays considered as a complementary part to the genome in regard of disease and health risk factors. At the Department of Food Chemistry and Toxicology at the Faculty of Chemistry we investigate this chemical exposure, for instance chemical exposure in infants through breast milk of the mother. A new research focus is on interactions between environmental derived chemicals and drug therapy, like in the case of the plasticizer bisphenol A and chemotherapeutics. Depending on the individual exposure to chemicals, this can reduce drug efficacy and increase side effects of drug treatment.

medienportal.univie.ac.at/presse/aktuelle-pressemeldungen/detailansicht/artikel/umweltgifte-beeinflussen-medikamente/ente/

2. Platz: „Windows of opportunities“ von Raffaella Pagogna, Institut für Geographie und Regionalforschung

 

This photo, titled "Windows of opportunities", was taken 2019 during fieldwork for my PhD project in Harar, Ethiopia. In my research I am particularly interested in the factors shaping migration aspirations. These factors include translocal networks and the use of social media conveying imaginaries about faraway places, as well as migration policies impacting the capabilities to realize migration projects. Therefore, I examined how migration management projects are implemented on a local scale through migration information campaigns and awareness raising programs and how they shape the local perceptions and discourses on migration in the region. This photo shows town dwellers studying work and/or training offers on the local bulletin board. This bulletin board is also used to disseminate information about the risks of human trafficking and migrant smuggling in Harar.

 

3. Platz: „Grenzwertig“ von Lisa Lenz-Ayoub, Institut für Kultur- und Sozialanthropologie

 

Gegenstand meiner Doktorarbeit ist der Grenzkonflikt zwischen der Republik Jemen und dem Königreich Saudi-Arabien. In dieser Untersuchung wird die Grenze vordergründig aus Sicht der lokalen Grenzbevölkerung, die überwiegend anhand von Abstammungs- und Territoriumbasierten Merkmalen in Stammesgruppen organisiert ist, betrachtet. Die Unzugänglichkeit des Forschungsgebiets aufgrund der instabilen politischen Lage im Jemen bildet eine zentrale Herausforderung des Gesamtprojektes, zusätzlich erschwert durch die allgegenwärtige Pandemie seit März 2020, die die Grenzen zwischen Beruf und Familienleben, zwischen Home-Office und Betreuungspflichten oft verschwimmen lässt. Das Bild „Grenzwertig“ reflektiert somit sowohl den Fokus meiner Doktorarbeit und die damit verbundenen oft problematischen Aspekte von Grenzen als auch die extrem herausfordernden Umstände, die die Durchführung der Forschungsarbeit begleiten und beeinflussen.

Gewinner*innen Infografikwettbewerb 2021

Die Gewinner*innen des Infografikwettbewerbs wurden ebenfalls durch eine Jury gekürt, die aus Walter Longauer (APA Infografikchef), Tanja Traxler (Der Standard) und Sarah Davies (Professor of Technosciences, Materiality, & Digital Cultures, Universität Wien) bestand. Sarah Davies verkündete die Gewinner*innen des Infografikwettbewerbs. Dabei überzeugte Jessica Stock mit ihrer Infografik „Building an embryo – how Toddler forms a body plan“. Platz zwei ging an Paoline Dao mit der Infografik „Studying mitochondria in fish to understand Wolf Hirschhorn Syndrome“. Den dritten Platz teilten sich Rebeka Fejes für ihre Infografik „Dietary Nitrate and Health“ sowie Christopher Mihajlovic für seine Infografik „Responding to Diversity: An analysis of the Finnish National Curriculum of Physical Education“.

1. Platz: „Building an embryo – how Toddler forms a body plan“ von Jessica Stock, Research Institute of Molecular Pathology

 

Embryonic development has fascinated scientists for centuries, yet the exact workings of this process remain a mystery. During embryogenesis a uniform cell mass is shaped into a structured embryo with distinct cell types. One of the first cell groups to be defined is the mesoderm. Its correct positioning is essential for the embryo’s survival, as it gives rise to heart and muscles. We find that this is controlled by a protein, called Toddler, that is deposited as a bait throughout the embryo and lures cells to their destination. Mesoderm arises at the bottom of the embryo and eats up all the surrounding bait. It then moves further up to find more Toddler, until it reaches the top of the embryo. Not only does this finding broaden our understanding of embryonic development, but also reveals that an organism’s survival depends on a Toddler.

2. Platz: „Studying mitochondria in fish to understand Wolf Hirschhorn Syndrome“ von Paoline Dao, Max Perutz Labs

 

Mitochondria produce 90% of the energy needed by our body to sustain life. They are important for cellular function and organismal health as a hub for metabolism and ion homeostasis. No wonder mitochondria dysfunction has become one of the most emerging pathological process of many diseases. In Human, lack of one copy of LETM1 correlates with seizures in Wolf Hirschhorn Syndrome, a disease caused by deletion of genes on the chromosome 4. How does letm1 impact the functioning of mitochondria and the organism? The zebrafish Danio rerio enables to study this thanks to its small size and transparency. This research is important to understand the contribution of letm1 in the disease and consequences of dysfunctional mitochondria in the organism.

3. Platz: „Dietary Nitrate and Health“ von Rebeka Fejes, Research Platform Active Aging

 

Nitric Oxide (NO) plays an important role in cardiovascular health and its production in the human body is reduced with advancing age. Low availability of NO is associated with impaired blood vessel function and increased risk for cardiovascular diseases (CVD). Dietary nitrate - found abundantly in beetroot and green leafy vegetables – can be metabolized to NO and it is a good alternative source for NO. Former studies showed positive acute effects of dietary nitrate on blood pressure and other properties in healthy young and older adults but little is known about these effects in older hypertensive populations. In our FWF-funded clinical research, we investigate the effects of dietary nitrate (from beetroot juice) on blood pressure, vascular function, oxidative stress and inflammatory status, whether dietary nitrate could be a potential adjuvant therapy for treating high blood pressure and improving blood vessel function in older hypertensive adults.

3. Platz: „Responding to Diversity: An analysis of the Finnish National Curriculum of Physical Education“ von Christopher Mihajlovic, Institut für Sportwissenschaft

 

Previous research has revealed a discrepancy between the ideology of inclusive education policies and the curriculum content and assessment in PE. This PhD project draws attention to the implementation of the Finnish National Curriculum (FNBE, 2016) in Finland which has been progressively introduced on school level since 2016. Although the Finnish education policies are driven by the equity agenda, the current Finnish national curriculum has not been analysed through the lens of (inclusive) PE yet. In order to fill this gap, the current Finnish national curriculum of PE was qualitatively content-analysed. The analysis of the documents tries to reveal how the PE curriculum is responding to student diversity in general, and specifically, focuses on three dimensions of diversity: disability, gender and interculturality.

 

 

v.l.n.r. Rebeka Fejes, Jessica Stock, Franz Kerschbaum, Manuel Pristner, Sarah Davies, Ronald Maier

Den Abschluss der Veranstaltung bildete die Live-Premiere eines weiteren von Oliver Hödl entwickelten Instruments, dem aus über 3600 Steinen bestehenden LEGO-Pianos, das durch einen Arduino sowie weitere elektronische Komponenten zu einem tatsächlich spielbaren MIDI-Keyboard umgebaut wurde. Auch bei den Besucher*innen stieß das Instrument auf großes Interesse.

Weitere Eindrücke von der Veranstaltung